WINTERSPORT - Reisverslag uit Vangviang, Laos van jurgen c - WaarBenJij.nu WINTERSPORT - Reisverslag uit Vangviang, Laos van jurgen c - WaarBenJij.nu

WINTERSPORT

Blijf op de hoogte en volg jurgen

18 December 2013 | Laos, Vangviang

Als eerste wil ik iedereen bedanken voor de reacties en/of appjes!! Ik reageer niet, maar lees ze wel, en doen me goed en veel!!!

We beginnen weer met een samenvatting. Thailand verlaten, zit al een paar dagen in Laos, twee keer miljonair geweest (1000000 kip is 100 euro en kip is hier de munteenheid, niet de toktokbeestjes die eieren leggen), ook weer twee keer blut ;-)
Luang Prabang bezocht en op weg naar Vang Vieng. Alles goed, alleen fucking koud!!

****************************
Momenteel ben ik onderweg naar Vang Vieng, de partyplace van Laos, maar laat ik even teruggaan naar vorige week donderdag. Ik heb veel gezien en meegemaakt, maar ik zal slechts de highlights benoemen.
Na de meditatie met de bus naar Chiang Rai, white temple bezocht (voor onze neerlandicus: een witte tempel). Dit is echt bizar, dat wist ik, maar zo bizar??? Heeft naar mijn mening weinig met boeddhisme te maken, meer met Disney!
Dag erop met de lokale bus om 6 uur naar Chiang khong. Dit plaatsje is een grensplaatsje bij Laos. We zouden met een bootje de mekong over gaan en zo Thailand verlaten en Laos betreden. Die boot zou niet meer varen werd gezegd, maar beducht op scams, toch naar de boot, die er niet meer was. Voor teveel geld naar de juiste grensovergang, Thailand uit, stukje niemandsland doorkruist met een bus en de grens van Laos bereikt. 35 dollar en wat formulieren verder een VISA en een stempel.
Op naar de slowboat, twee dagen varen over de Mekong naar Luang Prabang, met een overnachting in Pak Beng.
Op de boot is het al snel gezellig met leuke mensen en wordt een fles whisky/wodka/spiritus/ruitenreiniger (??) gedeeld en het wordt nog gezelliger.
Pak Beng is een verschrikkelijke plaats waar je aan alle kanten wordt genept, maar heb wel een leuke avond met een stel mede-reizigers.
Helaas zit ik de volgende dag niet bij hen op de boot maar op een andere, maar dat gemis wordt goed gemaakt als er twee Franse meisjes aan boord komen met een ukele, welke spelen en zingen! Daarnaast schijnt de zon en is de natuur prachtig. Overal bergen, soms een dorpje, soms wat vissers, geweldig!!!

In Luang Prabang bij aankomst meteen weer een scam, maar van deze was ik op de hoogte! Je wordt een paar kilometer buiten LP gedropt, zodat je met een tuktuk verder moet, verdienen die ook wat. Ik wist dat het zo ging en protesteren geen zin had, dus was als eerste uit de boot, had de eerste tuk tuk, die me voor twee euro netjes bij een guesthouse welke ik in de lonely planet had gezien afzette.

Anderen hebben tot het donker in de boot gewacht (anderhalf uur) om vervolgens toch een tuk tuk te pakken waarna ze in het centrum werden afgezet en nog een tuk tuk moesten regelen maar het guesthouse. Toen had ik mijn beerlao al lang op!

Luang prabang was koud, maar wel mooi en gezellig. Zaterdag aangekomen en drie volle dagen gebleven en nu op woensdag op weg naar Vang Vieng. Ik ben gebleven omdat het dinsdag iets minder koud zou zijn en heb toen een motor (110cc) gehuurd om door de bergen te crossen op weg naar de Khuang Si waterval (Google maar even, en dan op afbeeldingen). Het was inderdaad beter weer, maar ondanks mijn kleren nog steeds koud! Ik droeg: een hemd, een t-shirt met korte mouw, shirt met lange mouwen, blouse, vest en sjaal!!
Maar het was meer dan de moeite waard!!!

Het is overigens "raar weer". In het noorden van Vietnam sneeuwt het (hier niet zo ver vandaan) en in het zuiden van Vietnam (tropisch) is het slechts12 graden. Dat stond niet in de folder!!

Nog even de reis van vandaag tot zover:

8.30 uur, pick up voor een ritje van vijf minuten naar het busstation, waar de bus om 9.30 uur vertrekt???
Om 9.00 uur wordt de bus gestart. Om 09.25 begint de chauffeur gas te geven. Iets na 9.30 uur rijdt de bus naar achteren en blijft dan 5 minuten staan alsof hij m niet in zijn 1 krijgt. Dan rijden we 25 meter vooruit en staan weer 5 minuten stil. Dan rijden we een paar honderd meter en gaan we tanken. Vervolgens rijden we een paar 100 meter en wordt er water gekocht. Dan rijden we echt aan en is het 10.10 uur. 1 uur en 40 minuten geleden vertrokken bij het guesthouse en toch zeker 5 km afgelegd. Op het moment van schrijven zijn we een half uur verder en hebben meer stil gestaan dan gereden. Dat heeft 1 voordeel, ik heb niet de hele tijd de claxon gehoord, want hij toetert alleen als we rijden, niet als we stilstaan!! Als hij nog stopt met gas geven als we stilstaan worden de chauffeur en ik vast nog vrienden!!


Saibadiii

  • 18 December 2013 - 12:38

    Bart:

    Spiritus en ukelele doen wonderen! Komen er ook nog foto's van die Disney-paleisjes? :-)

  • 18 December 2013 - 14:16

    De Broer Zelf:

    Franse meisjes doen wonderen ;-)
    Leuk verslag weer, goed om te lezen dat je het fijn hebt. Wel jammer dat het 'enigszins' koud is, haha.
    Groeten,
    Bart

  • 18 December 2013 - 15:44

    Oom Frans:

    Hallo Jurgen;
    Dank voor het verslag.Je maakt wat mee daar.De ene dag is het dit;de andere dag weer dat.Iedere keer kom je voor verrassingen.
    De grootste verrassing die 2 Franse meisjes; je kende toch wel enkele Franse woordjes?!

    Veel sukses verder en blijf genieten en üitkijken".

  • 18 December 2013 - 17:18

    Gonus:

    Jij zou ook eens een slokje spiritus afslaan hè! ;)
    Ik ben ook erg benieuwd naar die Disney tempel!

  • 18 December 2013 - 21:26

    Lisette:

    Leuk om jou verhalen zo te lezen wat heb je al veel mee gemaakt
    Groetjes de buurvrouw van nr 22

  • 19 December 2013 - 20:04

    Hans:

    Ach jurgen een beetje oponthoud wat maakt het uit :) Denk maar aan mij in de dagelijkse file naar het werk :) dan is het vast wel dragelijk. Lees dat je je goed hebt voorbereid. Komt toch mooi van pas nietwaar. Groeten uit Moergestel en tot het volgende berichtje

    H E L K

  • 22 December 2013 - 10:14

    Miriam:

    Mooi om jou avonturen allemaal te lezen, veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jurgen

Actief sinds 10 Aug. 2016
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 5517

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 19 December 2014

Vietnam 2014

03 December 2013 - 30 Januari 2014

Zuidoost Azie

Landen bezocht: