Eat, sleep, pray, repeat - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van jurgen c - WaarBenJij.nu Eat, sleep, pray, repeat - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van jurgen c - WaarBenJij.nu

Eat, sleep, pray, repeat

Blijf op de hoogte en volg jurgen

12 December 2013 | Thailand, Chiang Rai

Vrij vertaald naar het (overigens geweldige) nummer van Fatboy Slim, eat, sleep, rave, repeat.

Voor degene met weinig tijd/zin. Ik heb de 4 dagen overleefd, het was lang genoeg, maar te kort om het juiste gevoel te brengen. Het begin is meer "overleven". Maar was toch wel een mooie ervaring en heb geen spijt! (Ow , de pray in de titel bekte lekkerder dan meditate, maar dat was het wel, mediteren).

Voor degene met meer tijd/zin:

Een combinatie van expeditie robinson, een gevangenis en one flew over the coockoocksnest/grote beek. Zo heb ik de afgelopen dagen ervaren. Robinson vanwege de honger en de eetproeven (de eerste dag bij het ontbijt soep, dacht ik. Best lekker, 's ochtends misschien iets minder, maar we zijn tenslotte in Azië. De doorzichtige "vloeistof" was echter niet vloeibaar maar een soort warme gelei. Met daarin vulling. Als dit vies klinkt, geloof me, het zag er nog veel viezer uit, maar het smaakte heerlijk!! Echt waar, verrassend, maar was goed!! Het kwam er een half uur later wel vloeibaarder uit dan het erin ging, maar die details zal ik jullie besparen hahaha).
De gevangenis vanwege de witte kleding/uniformen die eenieder van ons draagt en de vele regels (zie verderop). De grote beek, het is een aparte gewaarwording om volwassen mensen in witte pakken in volledige stilte 5 minuten erover doen om 10 meter te lopen (de loopmeditatie).

Maar terug naar de titel, eat (niet veel en zeker niet vaak), sleep, pray moet vervangen worden door mediteren (maar dat bekte niet zo lekker) en ja dat de hele dag door. En dan begon het weer van voren af aan.

Het programma zag er als volgt uit:
05.00 uur wake up time
05.30 uur Dhamma Talk (uitleg over boeddhisme)
07.00 uur breakfast
08.00 uur meditation
11.00 uur lunch
12.00 uur meditation
14.00 uur report (by teacher) kort gesprekje met de monnik die je vervolgens een nieuwe opdracht of techniek meegeeft.
15.00 uur meditation
18.00 uur chanting (Thaise verzen zingen op basis van klanken in de tempel, goed voor de concentratie en ademhaling)
19.00 uur meditation
21.00 uur bedtime

Voor alle duidelijkheid, ik doe dit 4 dagen, waarvan een aankomst en vertrekdag, maar er zijn er ook die dit 21 dagen doen!!

O ja, ik ben dinner niet vergeten, na 12 uur wordt er niet meer gegeten. O ja, en je mag niet praten, geen telefoon, niet lezen, geen muziek etc. Alles wat je afleidt (of je normaal gesproken de hele dag doet/bezig houdt) van jezelf is verboden!

De meditatie is overigens individueel, als je het niet doet is het ook "goed", evenals praten en of eten, telefoon, schrijven. Eigen verantwoordelijkheid.

Het niet eten viel me mee en ook het niet (nauwelijks) praten viel mee. Maar iets zorgde ervoor dat ik bekaf was. Schijnt de eerste vier vijf dagen normaal te zijn, daarna schijnt het beter en leuker te worden. Iedereen twijfelt de eerste dagen en is moe.

Ik laat het hier even bij, ik kan nog een heel boek schrijven over het eten, de prinses die de tempel bezocht, over een hond die me "aanviel" (moeders hij beet, maar niet door, so don't worry), de monnik die soms nauwelijks te verstaan is, de energie die die man uitstraalt, mijn wandeling naar de markt (waar de hond me beet) waar ik getuige was van een hanengevecht (georganiseerd) etc etc.

Maar dadelijk leest er niemand meer ;-)

Even voor alle duidelijkheid: ik schrijf mijn verslagen vooralsnog op mijn foon en upload ze wanneer ik wifi heb. Dit betekent onder andere dat het in gedeeltes wordt geschreven en het daarom af en toe van de hak op de tak gaat. Zo kan het dus ook zo zijn dat ik net schreef dat ik stopte en nu weer vrolijk verder ga ;-)

HET VERVOLG:

Voor de mensen die denken dat ik of helemaal gek ben geworden of heel wazig aan t worden ben zal ik even uitleggen wat meditatie inhoudt. Een mens denkt gemiddeld 10.000 of 60.000 keer per dag (daar zijn verschillende onderzoeken met verschillende uitkomsten naar gedaan, meeste komt 60.000 keer naar voren, maar laten we het laag houden). Dat is (10.000:24:60) 7 keer per minuut. ELKE minuut dus ( moet je nagaan als het 60000 keer is dan is het 42 keer per minuut)!!!

Vaak gaan deze gedachten onbewust, en gaan ze ook onbewust door. En deze beïnvloeden je onderbewustzijn en beïnvloeden hoe je doet en wat je voelt. Mediteren is niets minder dan je ergen op focussen (in dit geval je ademhaling, lising and falling van de buik). Als je dat doet dan merk je dat je gedachten alle kanten op springen. Je gedachten zijn als een aap en je bent geen baas over je eigen gedachten. Door te mediteren leer je je te focussen, worden je gedachten minder bepalend. Je bent je veel bewuster van je gedachten en kunt ze parkeren zodat je meer de baas bent over je eigen gedachten.
Het is niet "nergens aan denken" dat kan niet, maar je bewust zijn van je gedachten. Je wordt eerst observant van je gedachten en als je traint regisseur van.
Alles behalve vaag, toch?


Ow, en ik wil iedereen nog bedanken voor de reacties!! Thanx allemaal, is leuk om te lezen en doet me goed!!

  • 12 December 2013 - 15:22

    Gonus:

    Hadden ze wel Red Bull voor je? ;)

    Klinkt indrukwekkend!
    Petje af dat je het hebt gedaan!

  • 12 December 2013 - 15:39

    Oom Frans:

    Hallo Jurgen;
    Dank voor je verhaal.Je kunt het smaakvol beschrijven.Bijzonder,dat je dit hebt mee mogen maken.
    Wat een beleving!
    Jij wordt op zo,n manier een echte "monnik:!
    Ga zo door en geniet verder.
    Vele groetjes en tot een volgende keer!

  • 12 December 2013 - 15:49

    Michiel:

    Gaaf maat!!!! Ook niet aan ...... gedacht? Volgens mij kom je nu al tijd te kort. Geniet ervan!!!!

  • 12 December 2013 - 16:24

    De Broer Zelf:

    Hé broertje,

    Dat moet verschrikkelijk zijn geweest voor je, niet praten ;-)
    Persoonlijk lijkt het me heerlijk, die stilte.

    Weer een mooie ervaring opgedaan, goed zo! Op naar de volgende…

    Groeten,
    Bart

  • 12 December 2013 - 20:08

    H E L K:

    Hé jurgen,

    Gelukkig staat er niet over niet fotograferen. Zou het wel eens willen zien. Wel heftig zo'n overgang van de hectiek van de stad naar de rust van een klooster. Wat een ervaring zeg.

    Namasté :)

    H E L K

  • 12 December 2013 - 21:16

    Gijs:

    Lekker bezig maat, vooral duidelijk verhaal van die meditatie, nooit geweten en zowaar iets geleerd op de doordeweekse donderdag!

    Veel plezier nog en de volgende keer terug bijten he!

    Ciao!

  • 13 December 2013 - 13:39

    Bart:

    Sorry, blijft toch vaag :-) In ieder geval veel te vaag voor mij. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat je zonder hele harde dwang daar 4 dagen gaat zitten. Maar geloof dan wel weer dat het een hele ervaring is!

  • 13 December 2013 - 22:32

    Sindy:

    Hey maatje...maakte toch wel ff indruk om jou reisverslag te lezen.
    De herinneringen die je hieraan overhoudt maken dit tot iets blijvends dus ook wanneer je weer thuis bent kan je er nog vaak aan terugdenken. Geniet van je momenten daar, t is voorbij voordat je t weet

  • 14 December 2013 - 12:33

    Monique M:

    Hoi Jurgen,

    Leuk om je reisverslag te lezen. Al die dagen niet praten zou mij niet lukken!
    Geniet nog van alles wat er op je pad komt.

    Groetjes


  • 14 December 2013 - 16:44

    Ilse:

    Neef! Mooi en inspirerend om te ( kunnen ) lezen wat je meemaakt!
    Ben benieuwd wat er nog meer op je pad gaat komen.
    Lfs Ilse


  • 16 December 2013 - 19:18

    Lucie:

    Hey Jurgen, mooi hoor om dat allemaal zo te lezen. lijkt me echt een super ervaring, die 4 dagen. Ik vrees alleen dat ik echt ontzettende honger zou hebben hahaha!
    geniet er nog van en ik hoop snel weer wat van je te lezen, xx!

  • 17 December 2013 - 18:08

    Mam:

    hai jurgen hier is alles oke jammer dat het niet lukte via skyp heel veel liefs mam X

  • 17 December 2013 - 20:14

    Miriam:

    Ha Jurgen,

    Wat een verhaal zeg. Die keer dat jij mij whatsappte dat je naar de avondmarkt ging ben jij toen gebeten door die hond, schrikken zeg. Poe, wat zullen die 4 dagen lang geduurd hebben. Moest je daar geld voor betalen, haha.
    Heel veel plezier en pas goed op jezelf he!
    Dikke kus van Miriam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jurgen

Actief sinds 10 Aug. 2016
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 5526

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 19 December 2014

Vietnam 2014

03 December 2013 - 30 Januari 2014

Zuidoost Azie

Landen bezocht: