Thakek (The Loop), Pakse - Reisverslag uit Pakxe, Laos van jurgen c - WaarBenJij.nu Thakek (The Loop), Pakse - Reisverslag uit Pakxe, Laos van jurgen c - WaarBenJij.nu

Thakek (The Loop), Pakse

Blijf op de hoogte en volg jurgen

29 December 2013 | Laos, Pakxe

Samenvatting: The Loop was geweldig!!! Zo bijzonder!
Vervolgens een locale bus naar Pakse gepakt, wat een hel!! Negen uur over nog geen 300 kilometer. Ervaring rijker! Vandaag watervallen bezocht en morgen een driedaags avontuur, treetop explorer, een jungletrek!
Alles gaat goed!!!

Dan nu het iets uitgebreidere verslag, maar ik liep zo achter met mijn eigen dagboek, dat deze blog een beetje op het tweede plan is komen te staan.
Zondag Vientiane verlaten (de 22-ste). Maar in Vientiane in gesprek gekomen met Laure-Line, een meisje wat ook naar thakek ging. Bij de oppikplaats haar weer gesproken en samen met haar busreis overleefd. Het was een VIP-bus, maar onduidelijk wat VIP hier betekent. In ieder geval niet dat de stoelen heel zijn, vast zitten of sterker nog, dat je een stoel hebt. Als er vijftig stoelen zijn, kunnen ze (als er vraag is) zo zestig kaartjes verkopen. Dan zetten ze kleine plastic krukjes in het gangpad en kun je daarop zitten. Dus toen we op het busstation kwamen snel de bus in en we hadden twee plaatsen ;-)

In Thakek kamer gedeeld en 's maandags zouden we vertrekken. Echter was ik die nacht ziek en hebben we het een dag uitgesteld. Maandag rustig aan gedaan, mijn dag bestond eigenlijk uit het eten van bananen en droge rijst.

Dinsdags vertrokken voor een vierdaags avontuur en een avontuur was het!!! Maar o zo leuk!!!
Ik hou het nu expres kort, want als ik ga uitweiden typ ik zo tien pagina's.

De vier dagen bestonden uit de mooiste omgeving denkbaar, telkens weer anders, rivieren, rijstvelden, bergen, rotsen, jungle en dorpjes wisselen elkaar af!
Grotten gezien, gezwommen in rivieren, dorpjes bezocht waar de mensen nog echt leven als in de 20e eeuw. Wassen in de rivier, geen electriciteit, geen gas, geen stromend water, niets.
Ballonnen en pennen uitgedeeld, dan weer mooie wegen met haarspeldbochten, dan weer offroad rijden, door rivieren rijden, drink en met locals, medereizigers ontmoeten, kampvuren, laolao, een "weg" van anderhalve kilometer om een kopje koffie te drinken en dan ineens in een paradijsje te belanden. Konglor Cave, een grot van zeven (!!!) kilometer lang waar we doorheen hebben gevaren, watervallen, een lunch om 12.30 uur, waarbij de locals een feestje aan het vieren zijn met veel drank en harde muziek, waarna ze met een krat bier achterop de pick-up plaatsnemen met de box en twee microfoons en zo al karaokend naar het volgende dorp gaan. Uiteraard boden ze ons ook bier aan, maar toen ik erop wees dat we met de motor waren was het antwoord, er zijn geen bergen meer en anders moet je langzamer rijden. Typisch Laos, maar toch bedankt!

Vrijdags moe maar voldaan terug gekomen in Thakek. Laure-Line wilde dezelfde avond naar Pakse, ook mijn volgende bestemming, maar hoe leuk het ook was, had ik zin om weer alleen verder te reizen en besloot om afscheid te nemen en een dag later te gaan (ik weet zeker dat er nu opgelucht adem gehaald wordt en dat er anderen balen hahaha).
Daarnaast was ik bekaf en wilde eindelijk weer eens een goeie nacht, die had ik en de dag erop eens even bekeken wat ik wilde. Bus naar Pakse gepakt, dat was ook een avontuur!

Na een uurtje rijden, bus kapot, na een uur is hij gerepareerd. Rijden vijf minuten en staan vervolgens op een of ander stationnetje meer dan een uur stil. Een scooter wordt het dak opgeladen, vrouwen met kippen, eieren en saté lopen de bus in en uit. Ik zit me te ergeren en naast me zitten 50 Aziaten te snekken en te smakken! Mijn besluit om een alcoholvrije dag te hebben gooi ik overboord, koop een fles bier en een flesje laolao.
Uiteindelijk na 9 uur nog geen 300 kilometer afgelegd, maar op de plaats van bestemming!! ;-)

De busreis was ook wel weer lachen hoor!!
Ik typ wat op mijn foon, slaap wat en luister muziek. Overal stoppen we en stappen mensen in en uit en worden zakken rijst en weet ik wat in en uitgeladen. Of we stoppen om te plassen of omdat iemand drinken wil kopen, alles kan. Als koeien over steken zwaait de chauffeur met zijn vingertje dat dat niet mag en wuift met zijn hand dat ze opzij moeten. Ik vraag me af als ze niet op een aankomende bus reageren, of ze dan wel op een aziaat van anderhalve meter reageren.

Vandaag heb ik mijn was laten doen, jungletocht voor de komende drie dagen geboekt, scooter gehuurd en drie watervallen bezocht, gisteravond was ik moe en vond ik het een vervelende plaats, maar vandaag, met het zonnetje en een andere "bril" was het weer een topdag en heb ik heel veel zin in de komende drie dagen!!
Woensdagavond kom ik terug, donderdagochtend wil ikdan naar een eilandje. Even een paar dagen in een hangmat liggen en bijkomen, ondertussen genietend van zonopkomsten (dat is niet zeker) en zonsondergangen (dat is wel zeker)!

Maar eerst the jungleflight/treetop explorer!!

Saibaidiiiiiii

Ps. Ik lag ff lekker in bed te typen, en ik lag goed, dus sorry, het is weer een hele lap tekst ;-)

  • 29 December 2013 - 15:20

    Gijs:

    Jij bent goed bezig, geniet er nog van! Fijne jaarwisseling ouwe struikrover van me!

  • 29 December 2013 - 17:35

    Oom Frans:

    Jurgen,bedankt voor je verslag;jij kunt het zo mooi överbrengen"".
    Jij maakt ook van alles mee.Jij zult wel dikwijls denken:wat zal het vandaag weer worden?
    Gelukkig ben jij erg Flexibel;ze maken jou niet gek,he.
    En .....jij geniet ervan.
    Ik wacht weer met spanning op je volgende "brief"!
    groetjes....

  • 29 December 2013 - 20:25

    Gonus:

    Klinkt weer heel erg gaaf, foto's op Facebook zijn trouwens errug mooi!
    Ik wens je een mooi uiteinde van 2013 en een nog beter begin van 2014!

  • 29 December 2013 - 23:44

    Elle:

    Leuk om je avonturen te lezen! Ik was nog even aan het bijlezen en dan ben je zo een uurtje verder, haha. Maar klinkt goed!! En die treetop explorer lijkt me helemaal geweldig! Alvast een hele fijne jaarwisseling gewenst in de bomen en geniet ervan!!

  • 30 December 2013 - 11:54

    Bart:

    Ik moet zeggen dat ik het overzicht een beetje begin te missen, je doet ook wel erg veel! :-)
    Leuk verhaal weer.

  • 02 Januari 2014 - 12:23

    Mam:

    hoi jurgen wat fijn dat we je gisteren een paar keer gesproken hebben en dat alles zo goed gaat
    lieve groetjes mam xx

  • 02 Januari 2014 - 15:16

    Sanne:

    Leuk om je verhalen te lezen Jurgen! Rust maar goed uit ;) haha. Geniet ze!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jurgen

Actief sinds 10 Aug. 2016
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 5508

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

16 November 2014 - 19 December 2014

Vietnam 2014

03 December 2013 - 30 Januari 2014

Zuidoost Azie

Landen bezocht: